Bezgranične mogućnosti mozga ili Brainfinity

Kada je Mensa Srbije pred pandemiju dobila poziv da bude sponzor Brainfinity-ja, prvo što nam se u tome dopalo bilo je zanimljivo ime koje ima ovo takmičenje u rešavanju problema za učenike osnovnih škola. Zadubivši se malo u tematiku, shvatili smo da je takmičenje inovativno, zanimljivo i da suštinski podstiče na razmišljanje. U tom smislu ono je u potpunosti u skladu sa misijom Mense jer podstiče razvoj umnih sposobnosti i utiče na unapređenje obrazovanja. Postali smo, dakle, jedni od sponzora takmičenja, darujući radionice naših učitelja, nastavnika i trenera pobedničkim ekipama i vaučere za testiranje IQ njihovim nastavnicima. Kao sponzori smo i posetili te godine takmičenje i upoznali idejnog tvorca Brainfinity-ja, dr Ivana Anića. Ne treba reći da mi je bilo izuzetno drago da saznam da je i on bio nekadašnji član Mense i da se uspešno testirao još kao srednjoškolac.

Sudbina je htela da Ivan i ja nedugo nakon toga budemo zaposleni u istom obrazovnom sistemu, on kao profesor a ja kao deo tima koji je pisao Erasmus+ projekte za škole iz sistema.  Tako je nastao “Brainfinity Detectives, collaborative problem solving”, projekat saradnje koji je okupio konzorcijum od osam škola i organizacija iz Srbije, Bugarske, Slovenije i Portugala. Malo je reći da su partneri bili oduševljeni Ivanovom metodologijom: Brainfinity je uneo dozu inovativnosti i izazova u živote svih nas koji smo se ovom projektu posvetili. Izazov se naročito odnosio na nastavnike – učesnike projekta, koji je trebalo ne samo da nauče svoje učenike da rešavaju Brainfinity probleme, već su morali i da se osposobe da sami kreiraju nove probleme te da teme iz školskog gradiva preobražavaju u mistične priče i zagonetke vezane za realan život. 

Pišući ovaj projekat duboko sam verovala da je to moguće, pemda sam, da budem iskrena, i ja bila pomalo zabrinuta u kom pravcu će to sve ići. Međutim, već prva obuka za nastavnike je raspršila sve moje brige. Iako lično nisam nikad volela da rešavam zagonetke jer sam smatrala da nemam talenta za to, moram reći da me je atmosfera koja je vladala na obuci koja se odigravala u Portu (Portugal) u potpunosti razoružala, inspirisala i probudila dete u meni, koje je počelo da se igra, odbacilo slojeve konvencionalne uzdržanosti i uronilo u svet mašte, kreativnosti i odgonetanja raznih misterija i osmišljavanja nekih novih zagonetki. Isto se desilo i sa okupljenim nastavnicima svih uzrasta i matičnih profesija. Radna prostorija ličila je na dečije igraonice, uz isti efekat koji se dešava kada decu na rođendanima pozovu da se posluže: niko od dece nije spreman da napusti igru radi obroka! E, baš tako smo i mi odlagali pauze za ručak, ne želeći da prekinemo svoj kreaitvni proces.

Slično se ponavljalo kada smo naučene veštine delili sa većim brojem nastavnika u svojim zemljama, pilotirajući obuku koja je kroz projekat nastala. Ti nastavnici su bili prezahvalni što smo ih izbacili iz zone komfora i naveli da razmišljaju “izvan kutije”. Neverovatno kako je to osvežavajuće, premda se većina nas teško odlučuje da napusti “udobne cipele”.

Za mene je uvek najveće zadovoljstvo u timskom radu. Imali smo kroz ovaj projekat sjajne saradnike: od naše dizajnerke Zorane Radosavljević, koja nas je uvela u krupne i sitne detalje organizacije takmičenja, preko mladih koleginica, učiteljice Danice Nikolić i pedagoga Sare Kostić koje su uvek bile spremne da preuzmu deo zaduženja i odgovornosti tokom realizacije projekta, do izuzetno kreativne nastavnice Marine Gava, koja je zablistala u osmišljavanju zanimljivih i poprilično teških zadataka. Šlag na torti su bili srednjoškolci volonteri, koji su uskočili kod realizacije nacionalnog i internacionalnog Brainfinity takmičenja. Da čujem samo nekog da mi kaže da nam omladina nije zainteresovana i motivisana! Pa ovi tinejdžeri su me doslovce molili da ponovo nešto organizujem i da ih ponovo angažujemo. Bila je to čista poezija od saradnje.

Izuzetno mi je drago što se još jedna Mensašica povezala sa Brainfinity-jem, a to je naša Jovana Kostić, koja je bila članica žirija za oba nivoa takmičenja, a ujedno je i na završnoj tribini našeg projekta govorila o potrebi privrede za zaposlenima koji su vešti u rešavanju problema. Direktno nam je prikazala zašto je dobro uvesti inicijative poput Brainfinity-ja u sistem obrazovanja.

Ogromno oduševljenje ovom metodologijom i takmičenjem pokazali su naročito Slovenci, koji su pritom pokupili tri od četiri zlatna pehara na međunarodnom takmičenju. Već sam počela da se kajem što smo ih uopšte pozvali i proizveli ih u konkurenciju! Šalu na stranu, zaista je direktor škole u malom mestu Šalovci bio iskreno dirnut uspehom svojih učenika. Osim toga, bio je i neizmerno motivisan da nađe način da se ovo takmičenje dalje širi po Evropi. Obećao je da će dati sve od sebe da i nakon završetka projekta nastavimo sa međunarodnim Brainfinity-jem.

Deca koja su doputovala u Beograd na ovo takmičenje nisu krila oduševljenje celim poduhvatom, pa su podelili svoje misli i utiske sa okupljenima na završnoj tribini projekta. Mali Portugalci, Bugari, Slovenci i naša deca, na perfektnom engleskom i sa totalnim samopouzdanjem, govorili su šta je za njih bilo teško, a šta je bilo super, pred pedesetak okupljanih nastavnika iz cele Srbije. To je naravno izazvalo ovacije prisutnih, pa im nisu previše zamerili što su pojeli ceo ketering predviđen za učesnike tribine! Ali, kao što rekosmo, uz dobar tim nema zime, pa smo i za to našli rešenje vrlo brzo i svi su na kraju bili zadovoljni.

Šta ostaje iza ovog projekta, koji se završava prvih dana juna 2025? Osim uspomena, doživljaja, anegdota, rešenih detektivskih zadataka i dešifrovanih poruka vanzemaljaca, ostaje i nekoliko obrazovnih materijala koji su nastali tokom projekta:

  1. Brainfinity obrazovni sadržaj, koji obrađuje teoriju kritčkog mišljenja i rešavanja problema i veštine koje su potrebne za rad po Brainfininty metodologiji;
  2. Zbirka detektivskih problema, koju su formulisali učesnici projekta;
  3. Brainfinity metodlogija za obuka nastavnika i set za primenu obuke;
  4. Vodič za organizovanje Brainfinity takmičenja;
  5. Marketinški plan za Brainfinity takmičenje;
  6. Vodič za primenu Brainfinity metodologije u nastavi;
  7. Primeri Brainfinity problema bazirani na školskom gradivu;
  8. Brainfinity portal koji obuhvata onlajn kurs i kolekciju od 200 Brainfininty problema.

Ostalo je, naravno, i čvrsto partnerstvo između ljudi koji su zajedno prošli kroz izazove implementacije ovog složenog projekta, želja da širimo Brainfinity u drugim nivoima obrazovanja i u drugim domenima rada i pregršt ideja za nove poduhvate i projekte. Meni lično ostaje i velika doza ponosa što sam ovaj projekat napisala i vodila njegovu implementaciju ispred dva srpska partnera – Instituta za moderno obrazovanje i Savremene osnovne škole.

Pozivam vas da se preko sajta ovog projekta upoznate detaljnije sa metodologijom, a ako imate školsku decu ili ste nastavnik, da razmislite o prijavljivanju za naredne runde nacionalnog Brainfinity takmičenja, koje počinje već u septembru.

Aleksandra Borović

Ostavite odgovor