Godina: 2025.

Zimski semestar u Lincu

Misteriju srednjeg prsta profesor i ja nismo uspeli da odgonetnemo. Naime, za razliku od ostala četiri prsta koja su čelične terase s prozirnim stajalištem, srednji ima produžetak nalik na skakaonicu kojoj pristup brani ograda i natpis. Iako je plato izuzetno visok, deluje nisko za skok s padobranom.
Orkanski visovi, to je sigurno. Vetar koji preti da vas oduva nazad u Gornju Austriju (a promenili smo nekoliko vozova da iz te pokrajine dođemo ovde) i bleštavo sunce koje maltene onemogućava fotografisanje. Pa zaslužena bečka šnicla, ko zna koliko daleko od Beča.

Read More

Obrazovanje u Srbiji u 21. veku – izazovi i mogućnosti za razvoj dečje inteligencije

Uloga obrazovanja u savremenom društvu veća je nego ikada pre. Živimo u epohi informacija, dinamičnih promena i stalnog usavršavanja. Kao pedagog, posmatram obrazovanje ne samo kao sistem sticanja znanja, već kao prostor u kojem se oblikuju ličnosti, razvijaju sposobnosti i grade vrednosti.

Read More

Sibelius: od programiranja do samospoznaje

Ove godine se navršava 160 godina od rođenja finskog kompozitora Žana Sibelijusa (Jean Sibelius) (1865-1957). Prezime Sibelius je ujedno i brend – naziv programa za komponovanje. Ovaj softver omogućava razvoj kreativnosti kod muzičkih autodidakta (samoukih), ali ima i izuzetno jak i značajan obrazovni aspekat. Program je razvila kompanija Avid iz SAD tokom ranih 1990-ih upravo u periodu kada finsko obrazovanje doživljava značajan uspon, zajedno sa Nokiom, kompanijom najpoznatijom po mobilnim telefonima.

Read More

Veštačka inteligencija i prepoznavanje obrazaca

Ideja da mašine mogu da misle rodila se još sredinom 20. veka, kada je britanski matematičar Alan Tjuring postavio pitanje: „Da li mogu mašine da misle?“ U svom radu “Computing Machinery and Intelligence”, izneo je eksperiment danas poznat kao Tjuringov test. Ideja testa bila je da pokaže da, ukoliko čovek ne može da prepozna razliku između komunikacije sa čovekom i mašinom, tada bi se mašina mogla smatrati inteligentnom.

Read More

#FOMO

Vikend je stigao, konačno ste se opustili i naspavali. Sve je bilo super dok se niste uključili online. A tamo ne znate šta pre da gledate: dok ste spavali, drugi su se provodili, uživali. Shvatate da ste mnogo toga propustili

Read More

Zašto (neki) članovi Mense nisu uspešni?

Ako ti je IQ 150, trud 0,3, a volja 0,4 – pa, rezultat je mizeran.

Ljudi sa visokim IQ su, po definiciji, ušuškani u to što im je bogom dano. Isto je i sa visokim momcima i sa lepim devojkama – od malih nogu znaju na čemu su. Zbog toga mnoge stvari kasnije podrazumevaju i upadaju u brojne logičke greške.

Read More

Radionica „Vežbaj mozak“

„Najbolji nastavnici su oni koji ti pokažu gde da gledaš, ali ti ne kažu šta da vidiš.“

Ovaj citat Aleksandre K. Trenfor najbolje opisuje cilj i ishod radionice „Vežbaj mozak“, autorke Tanje Olear Gojić, koju su na Piknik festivalu realizovali članovi Mensinog odseka za rad sa decom.

Dana 14. juna 2025. godine, u Ušće parku u Beogradu, ispred Muzeja savremene umetnosti, organizovana je ova manifestacija pod okriljem Dečjeg grada.

Read More

Mokra kosa kao uzrok bolesti – razbijanje medicinskih mitova

Jedan od onih upornih zdravstvenih mitova koji se prenose s kolena na koleno glasi: „Ne izlazi napolje s mokrom kosom, prehladićeš se!“ Iako je ova rečenica postala gotovo ritualni savet svakog roditelja, bake ili deke, vreme je da je pogledamo iz ugla nauke – i zdravog razuma.

Za nestrpljive: može se izlaziti napolje s mokrom kosom. Slobodno! Samo pazite…

Read More

Bezgranične mogućnosti mozga ili Brainfinity

Kada je Mensa Srbije pred pandemiju dobila poziv da bude sponzor Brainfinity-ja, prvo što nam se u tome dopalo bilo je zanimljivo ime koje ima ovo takmičenje u rešavanju problema za učenike osnovnih škola. Zadubivši se malo u tematiku, shvatili smo da je takmičenje inovativno, zanimljivo i da suštinski podstiče na razmišljanje. U tom smislu ono je u potpunosti u skladu sa misijom Mense jer podstiče razvoj umnih sposobnosti i utiče na unapređenje obrazovanja.

Read More